Hakukoneoptimointi on osa digimarkkinointia

Hakukoneoptimointi tarkoittaa toimintaa, jonka tavoitteena on saada yrityksen www-sivusto sijoittumaan tärkeimmillä valituilla hakusanoilla mahdollisimman ylös hakutuloksissa.

Www-sivuston sijoitusta Googlen ja muiden hakukoneiden tuloslistoissa voidaan parantaa analysoimalla sivustoa ja sen vierailijoita sekä tekemällä sivuston sisältöön ja tekniseen toteutukseen muutoksia.

Kilpailu hakukoneiden kautta saaduista asiakkaista on jatkuvasti kovempaa. Optimointia kannattaa siksi tehdä niin vanhoille kuin uusillekin sivustoille.

Jos hakukoneoptimointia verrataan hakukonemarkkinointiin eli hakukoneisiin ostettaviin mainoksiin, kyse on sitä pitkäjänteisemmästä toiminnasta: tulokset näkyvät yleensä vasta muutamien viikkojen kuluttua. Täsmällisiä hakukonesijoituksia ei ole mahdollista ”ostaa” optimoinnin avulla, vaan kyse on hakutulosten sijoitusten parantamisesta aiempaan verrattuna. Optimointi on kävijäseurantaan ja monipuoliseen arviointiin perustuva prosessi.

Parhaimmillaan hakukoneoptimoinnilla www-sivusto saadaan nostettua hakutuloksissa niin, että hakukoneiden kautta ilmaiseksi tavoitettujen kävijöiden määrä moninkertaistuu. Tulokset ovat pitkäaikaisia ja siten optimointiin käytetyt panostukset ovat kustannustehokkaampia kuin maksullisen mainostilan ostaminen. Selvitysten mukaan hakutulosten kautta saadut kävijät päätyvät myös todennäköisemmin ostopäätökseen kuin maksullisilla mainoksilla saadut.

Hakukoneoptimoinnista hyötyvät erityisesti yritykset, jotka kehittävät internet-markkinointiaan pitkäjänteisesti.

Faktoja - miksi kannattaa tehdä hakukoneoptimointia?

Tärkein syy tehdä hakukoneoptimointia on se, että jo 95 %:illa suomalaisyrityksistä on kotisivut (Tilastokeskus, 2016), joten kilpailu hakukoneiden kautta saatavista kävijöistä on jatkuvasti kovempaa.

Laajan selvityksen mukaan 34 % verkkokauppojen ostajista saatiin hakukoneiden kautta.

Alle on koottu tuoreita tilastoja ja tutkimustuloksia, miksi hakukoneilla ja hakukoneoptimoinnilla on keskeinen merkitys yritysten markkinoinnissa:

  • Suomalaiset tekevät päivittäin n. 30 miljoonaa hakua Googlessa. Puolet hauista tehdään mobiililaitteilla. (Google, 2016)
  • Kun tutkittiin 65 miljoonan tilauksen kävijäseurantatietoja yli 120 000 verkkokaupassa, kävi ilmi, että 34 % ostajista oli saatu hakukoneiden kautta. Vain 5 % ostajista oli tullut maksetun mainoksen kautta. (Yotpo, 2015)
  • Kun kuluttajat etsivät palveluihin liittyviä kokemuksia ja arvioita, 63 % käytti hakukonetta sen sijaan, että he olisivat menneet suoraan jollekin www-sivustolle. (BrightLocal, 2016)
  • 79 % 16-89-vuotiaista suomalaisista haki internetistä tietoa palveluista ja tuotteista. Alle 55-vuotiailla ikäryhmillä lukema vaihteli 90-97 %. (Tilastokeskus, 2016)
  • 62 % suomalaisista oli ostanut tai tilannut jotain internetin kautta edellisen vuoden aikana. Korkea-asteen koulutuksen omaavilla lukema oli 78 %. (Tilastokeskus, 2016)
  • 36 % suomalaisista oli käyttänyt nettiostoksiin vähintään 100 euroa edellisen kolmen kuukauden aikana. Korkeakoulutetuilla lukema oli 51 %. Vastaavasti vähintään 500 euroa oli käyttänyt 17 % suomalaisista. (Tilastokeskus, 2016)
  • Digitaaliseen markkinointiin panostavat yritykset Suomessa kasvavat selvästi muita yrityksiä nopeammin. (Digibarometri, 2016)
  • 83 % suomalaisyrityksistä aikoo lisätä panostuksia oman verkkopalvelun kehittämiseen vuonna 2017 verrattuna edelliseen vuoteen. (Mainosbarometri, 2017)

Hakukoneoptimoinnin palvelumme

Tarjoamme hakukoneoptimoinnin palveluita niin vanhoille, uudistettaville kuin täysin uusillekin www-sivustoille. Palvelun sisältö räätälöidään asiakkaan tilanteen mukaan. Huomioimme hakukoneiden lisäksi myös sivuston jaettavuuden sosiaalisen median palveluissa.

Hakukoneoptimoinnin projekti voi sisältää esimerkiksi seuraavia vaiheita:

  1. Alkukartoitus
  2. Lähtötilanteen kävijäseuranta esimerkiksi Matomo Analytics -kävijäseurannan avulla
  3. Asiakkaan kanssa pidettävä suunnittelupalaveri ja suunnitteludokumentit (mm. tärkeimmät hakusanat, uudelleenohjaussuunnitelma, suositukset laskeutumissivuista, ohjeistus sisällöntuotantoa varten)
  4. Optimointitoimenpiteiden toteutus www-sivustolle
  5. Jälkiseuranta ja tulosten raportointi

Vaiheiden sisältö riippuu asiakkaan tarpeista ja ne kuvataan tarkemmin tarjouksessa.

Hakukoneoptimointiin sisältyviä toimenpiteitä

Optimointi sisältää tyypillisesti esimerkiksi seuraavia toimenpiteitä:

  • Laskeutumissivujen sisältöjen tarkistaminen hakukoneoptimoinnin näkökulmasta
  • Hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeiden sivujen metatietojen asettaminen sivustolle (ulkoiset otsikot/titlet ja kuvaukset/descriptionit)
  • Sosiaalisen median palvelujen linkinjakoon liittyvien ns. tykkäyskuvien asettaminen sivustolle
  • Hakusanoja sisältävien tekstien lisääminen sivustolla oleviin kuviin (ns. ALT-tekstit)
  • Uudelleenohjaussuunnitelman mukaiset verkko-osoitteiden ohjaukset
  • Mahdollisen duplikaattisisällön korjaus
  • Robots.txt-tiedoston tarkistaminen hakukoneiden indeksointirobotteja varten
  • Virhesivujen ja mahdollisten hakukoneilta piilotettavien sivujen tarkistus
  • Muut mahdolliset hakukoneoptimointiin liittyvät toimenpiteet tapauksesta riippuen (esimerkiksi www-sivuston muuttaminen responsiiviseksi)

Hakukoneoptimointi on helpointa tehdä silloin, kun käytössä on Innowise CMS -julkaisujärjestelmä, joka sisältää helpot ja monipuoliset toiminnot optimoinnin toteuttamiseen. Sen avulla asiakkaamme voivat tehdä hakukoneoptimointia myös itsenäisesti. Lue lisää hakukone- ja sosiaalisen median optimoinnista Innowise CMS -julkaisujärjestelmällä.

Pyydä tarjous tai ota yhteyttä!

Jätä tarjouspyyntö tai yhteydenottopyyntö, niin otamme yhteyttä ja kerromme lisää.